До уваги керівників бюджетних установ: щодо впровадження системи енергоменеджменту (СЕнМ) у школах, дитсадках, лікарнях та інших бюджетних закладах

У Верховній Раді України знаходиться на розгляді проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації” (реєстр. № 4549). Метою законопроекту є забезпечення функціонування ефективного механізму закупівлі енергосервісу відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі”, конкретизація положень Закону України “Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації”, стимулювання розвитку ринку енергосервісу в Україні та виконання зобов’язань України відповідно до Директиви 2012/27/ЄС.

Прийняття цього закону відкриває шлях широкомасштабної термомодернізації дитсадків, шкіл, лікарень тощо. Зокрема, законом передбачається можливість застосування електронних аукціонів через систему PROZORRO для закупівель енергосервісу. Це значно полегшить процес заключення договорів між ЕСКО-компаніями та розпорядниками бюджетних коштів.

Постановою КМУ від 05.04.2017 за №251 внесені зміни до Порядку підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватись за рахунок коштів державних фондів регіонального розвитку. Цією постановою передбачається спрямування 10 відсотків коштів зазначеного фонду на фінансування інвестиційних програм і проектів розвитку спортивної інфраструктури та енергоефективності державних і комунальних навчальних та медичних закладів.

В нашій державі налічується близько 78 тис. установ, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів: як державного, так і місцевих рівнів. Витрати енергоресурсів на опалення приміщень в Україні у 2-3 рази вищі, ніж наприклад у країнах ЄС. Вирішити це питання можна, впровадивши систему енергоменеджменту на місцях.

Перевага енергоменеджменту полягає у можливості постійно відслідковувати витрати енергетичних ресурсів та приймати управлінські рішення щодо їх ефективного використання. Практика свідчить, що при початковому етапі впровадження систем енергоменеджменту без капіталовкладень вже можна досягти від 5% до 10% економії енергоресурсів. Скорочення енергоспоживання сягне 20% за рахунок налагодження енергоефективності експлуатації об’єктів.

26 квітня цього року Урядом схвалено План заходів із впровадження систем енергетичного менеджменту в бюджетних установах. Одним із кроків по виконанню цієї Постанови стало підписання меморандумів про наміри місцевих органів влади вже сьогодні розпочати реалізацію заходів з енергоменеджменту.

За умовами Меморандуму місцева влада в регіонах має затвердити положення про впровадження системи енергоменеджменту, започаткувати інститут енергоменеджерів в бюджетних установах, забезпечити їхню навчальну підготовку та підвищення кваліфікації, контролювати процес реформ та передбачити фінансування для подальшого впровадження енергоефективних заходів у бюджетних установах.

Загалом підписано 34 меморандуми. 27 квітня в рамках III Форуму енергоефективного партнерства підписано Меморандуми про партнерство щодо запровадження систем енергетичного менеджменту у бюджетних установах з:
– керівництвом обласних державних адміністрацій: Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Закарпатської, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської;
– меріями міст: Київ, Вінниця, Дніпро, Житомир, Запоріжжя, Івано-Франківськ, Краматорськ, Кропивницький, Луцьк, Миколаїв, Рівне, Суми, Херсон, Хмельницький, Черкаси, Чернівці, Чернігів, Ніжин, Славутич.

Розробка та впровадження систем менеджменту (СЕнМ) може виконуватися або силами персоналу компанії, або шляхом залучення зовнішніх незалежних консультантів. Як показує практика при відсутності досвідчених фахівців в компанії майже неможливо самостійно впровадити системи менеджменту. Прийнята світова практика – це залучення консалтингової компанії.

У тому випадку, якщо у вас відсутній досвід впровадження СЕнМ за стандартом ISO 50001, то вам краще звернутися за допомогою до консультанта. Це дозволить вам заощадити час і людські ресурси, а також уникнути помилок, які можуть з’явитися тільки на етапі перед сертифікаційного аудиту. І тоді ви будете змушені звертатися, тільки часу на виправлення помилок буде значно менше.

Фахівці ДП «Волиньстандартметрологія» можуть надати методичну допомогу по розробці, впровадженню та сертифікації систем менеджменту на базі ДСТУ ISO 50001:2014 «Енергозбереження. Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» (ISO 50001:2011, IDT).